ذخيره 300 ميليون آهنگ در آی پاد

6 05 2008

محققان اسکاتلندي با بهره گيري از فناوريهاي نانو موفق شدند روشي را ابداع کنند که به کمک آن توانايي پخش کننده هاي قابل حمل «آي پاد» را با امکان ذخيره 300 ميليون آهنگ 150 هزار برابر افزايش مي دهد.

در صورتي که نتايج آزمايشات دانشمندان اسکاتلندي موفقيت آميز باشد اين حافظه هاي نانويي مي توانند به زودي به بازار عرضه شوند و تحولي در بازار پخش کننده هاي چند رسانه اي قابل حمل ايجاد کنند.

اين پژوهشگران با کار در مقياس نانوسکوپي موفق شدند نوع جديدي از سويچهاي الکترونيکي را بسازند که مي تواند 500 هزار گيگابايت حافظه را در يک اينچ مربع جاي دهد. به اين ترتيب تعداد ترانزيستورهاي تراشه هاي به کار رفته در پخش کننده هاي قابل حمل از 200 ميليون فعلي به بيش از يک ميليارد افزايش مي يابند.

در حال حاضر يک قاب سيليکوني در ابعاد يک اينچ مربع توانايي ذخيره 3/3 گيگابايت را دارد.

اين محققان گفته اند: «ما در بررسيهاي خود روشي را براي افزايش پتانسيل ظرفيت تراشه ها يافتيم. در حقيقت ما با استفاده از يک نانو خوشه عملکردي که دو گروه الکترونهاي آزاد را در فضايي به طول 32/0 نانومتر پوشش مي دهد به اين فناوري دست يافتيم. با اين روش مي توان نوع کاملا جديدي از ابزارهاي سوئچينگ مولکولي را شکل داد.»

نتايج بي سابقه اين تحقيقات درهايي را به سوي توليد سوئيچهاي مولکولي برپايه کربن با قابليت دستکاري آسان و با يک ميدان الکتريکي باز مي کند.

اين نانو خوشه ها ابعادي برابر با يک نانو متر دارند و روي يک قاب از جنس کربن يا طلا به صورت يکپارچه عمل مي کنند.

به گفته اين محققان، اين سوئيچهاي نانويي امکان ذخيره 4 پتابايت اطلاعات را در هر اينچ مربع معادل 300 ميليون آهنگ در يک پخش کننده چند رسانه اي قابل حمل «آي پاد» فراهم مي کنند. هر پتا بايت برابر با 2 به توان 50 بايت است.

منبع: رایانه خبر


کارها

Information

بیان دیدگاه